Zbieranie minerálov

Nad Dielcom (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
1.11.2021

Ďalšia pekná lokalita neďaleko Ružomberka. Z centra mesta kráčam najprv po červenej (a modrej) turistickej značke, ešte pred Kalváriou však odbočujem doľava na ulicu “Do dielca”. Na jej konci prechádzam na mierne stúpajúcu poľnú cestu. Kráčam asi 500 metrov na plošinu Dielec. Tu ma víta kukuričné pole a križovatka.

Tentokrát odbočujem doprava. Z polí na Dielci už mám pekné výhľady, hlavne na východ a sever. Liptov, Chočské vrchy aj Šípska Fatra a Nízke Tatry. Popri poliach postupujem ešte pár sto metrov a prichádzam k záhradkárskej osade.

Tu sa cesta prudko zahýba strmo doprava. Idem po nej, stúpam popri plote osady. Záhradky sú prilepené na východnom svahu začínajúceho horstva - Veľkej Fatry. Čoskoro sa mi odkrýva ďalší krásny výhľad - tentokrát na blízky hrebeň Veľkej skaly a Sidorova.

Za osadou je krásna pokosená plošinka pod borovicami. Slúži zjavne ako parkovisko. Teraz je však prázdna. Je z nej parádny pohľad do doliny. V hlbine pod nohami vidím idylický obrázok s pasúcimi sa kravičkami a ovečkami. Zaiste patria k hospodárstvu pri penzióne Gejdák.

Pri ceste je niekoľko pekných malých odkryvov, kde záhradkári “ťažia” dolomit. Hornina je zvetrana, dá sa vyberať lopatou rovno do fúrika. Odkryv je čerstvý, aj veľmi fotogenický.

Chodník pokračuje ďalej, miernym stúpaním traverzuje lúku, vedie nás popod veľký elektrovod. Za lúkami vchádzam do lesa. Chodník je už širší. Miestami vedie po stope traktora. Keby som po ňom kráčal ešte hodinu, prídem na Krkavú skalu pod Sidorovom.

Nemám však toľko chuti a hlavne ani energie. Takže po pár sto metroch putovania lesom si dávam pauzu a otáčam sa naspäť.

Cestou dolu sa ešte na chvíľu zastavujem pri záhradkárskej osade. Vchádzam do borovicového lesíka a obzerám si malé dolomitové skalky. Je čoraz teplejšie, už takmer tridsať stupňov. Vychutnávam si tieň a silnú vôňu živice. Napokon sa vraciam poliami na Dielci do Ružomberka.

Záhradky, vzadu Ružomberok
Zväčšiť obrázok

Dolomitový minilom

Borovicový lesík na dolomitovom podloží