Zbieranie minerálov

Nižné Matejkovo (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
31.5.2011

Na výlet do Nižného Matejkova vyrážame z Ružomberka skoro popoludní. Je krásne marcové počasie a cesta takmer prázdna. Vezieme sa na juh asi desať minút a sme na mieste. Auto nechávame na začiatku doliny pri hlavnej ceste. Kráčame najprv lúkou k prvým chatám. Ústie doliny je vlastne veľká chatová osada, podobne ako neďaleká dolina Vyšné Matejkovo.

Samotná fatranská dolina začína o niečo ďalej pod horami. Marcové slnko je už vysoko, lúky sú ožiarené teplými jasnými lúčmi. Prichádzame k úpätiu kopcov. Tu je už podstatne chladnejšie, dokonca pri ceste a okolo potoka leží starý tvrdý sneh.

Ložisko

Historická literatúra uvádza v Nižnom Matejkove banské aktivity až do 18. storočia. Ťažilo sa tu slabé polymetalické zrudnenie. Rudné žily obsahovali meď olovo a zinok. Bane patrili mestu Ružomberok. Nachádzali sa v dolnej časti doliny. Pred rokmi sme bane hľadali. Našli sme na ľavom svahu veľkú výsypku kamenia. Halda má rozlohu asi pol hektára. Na prvý pohľad vyzerá ako typická zarastená banská výsypka.

Rudné minerály sme v minulosti ani teraz nenašli. Zato sú tu pomerne bežné hrubé žily kremeňa. Zaujímavé a pri troche šťastia aj dnes nájditeľné sú veľké masívne vzorky barytu. Tento sa nachádza v žilách spolu s kremeňom je biely nepriehľadný alebo priesvitný so skleným leskom.

Máme šťastie pretože pekný kus barytu nachádzame aj dnes v kope kamenia pri ceste. Náš nález je asi 5 až 10 centimetrov veľký biely miestami priesvitný miestami s pekné viditeľnými štiepnymi plochami. Kameň je na prvý ohmat veľmi ťažký. Pri podrobnejšej prehliadke pod lupou vidíme ešte biely nepriehľadný kalcit.

Dolina

Potešení pekným nálezom pokračujeme hore dolinou. V svojej strednej časti je Nižné Matejkovo veľmi úzke - na dne je miesto akurát pre potok a cestu. Z obidvoch strán sa nad našimi hlavami dvíhajú žulové bralá. Nápadné sú veľké suťoviská. Pripomínajú zmenšenú verziu Matejkovského skalného prúdu ktorý však leží o niekoľko kilometrov ďalej na sever.

Lesy

Obdivujeme krásne smrekové lesy. Celá dolina má viac tatranský ako fatranský charakter. Na to že v niektorých porastoch prebieha ťažba dreva je v doline priam príkladný poriadok. Nedá mi nepochváliť ružomberské mestské lesy ktorým dolina patrí a ktoré tu hospodária. Aj lesná cesta je to vzorom poriadku s novým a hladkým povrchom. Prichádzame asi na štvrtý kilometer cesty a keďže slnko už nevidieť dosť sa ochladilo a rozhodli sme sa vrátiť.

Cesta späť je príjemná a rýchla prechádzka. Naša ratolesť má so sebou kolobežku a o zábavu má postarané. Smerom na východ máme krásny pohľad na Nízke Tatry. Vidíme vrcholy Brankova a Salatína.

Nachádzame zaujímavé žilky epidotu zelenej farby. K autu schádzame za necelú trištvrte hodinu. Fotím ešte neďalekú travertínovú terasu Bukovinka aj Rrevúcku dolinu až po vrch Zvolen. Potom už cestujeme pri západe slnka domov.