Zbieranie minerálov

Predjarné Piesky (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
19.4.2015

Prechádzku na predjarné Piesky začíname na Starých Horách. Pomerne skoro ráno nechávame stáť auto pred bazilikou a po modrej turistickej značke stúpame cestou. Lesom kráčame po zbytkoch snehu. Na južných svahoch je už v podstate roztopený, ale tu v tieni sa ho nachádza ešte pomerne veľa.

Cestou kráčame v tichu, obdivujeme velebné a krásne hory, ranný vzduch nás štípe v nosoch. Mohutné jedliská sa týčia k nebu.

Po dvadsiatich minútach prichádzame k miestu, kde sa cesta prudko zalamuje, z doteraz južného smeru na východ. Stúpame ponad dolinu Zeleného potoka, kocháme sa výhľadom na druhý breh, dozadu na Japeň. Slniečko sa už pekne opiera do svahu, sneh nachádzame len v malých kôpkach na okraji cesty.

Prichádzame k starej otvorenej šachte, ktorá je málo známou atrakciou na ceste z Pieskov. Výlet je zatiaľ úplne dokonalý, nestretávame ani nohu. Ticho je dokonalé.

Po hodine a pol chôdze zo Starých hôr prichádzame na Piesky. Tu je už snehu viac, haldy sú ním ešte pokryté. Prechádzame na druhý „breh“ doliny (severná expozícia), kde sa sneh drží. Je tu tak mrazivo, že je úplne zmrznutý, dá sa po ňom dobre kráčať. Cesta stúpa oveľa strmšie. Nechceme už ísť príliš ďaleko, láka ma vyhliadka z rúbaniska asi tak kilometer za Pieskami.

Tu sa nám otvára pekný výhľad na cestu, po ktorej sme doteraz išli a dozadu na veľkofatranský hlavný hrebeň. Belostná Krížna sa týči nad okolitými horami ako kráľovná.

Zastavujeme, dávame si čaj, deti sa tešia, že sa stúpanie končí. Fotíme krásu predjarného lesa. Ešte stále sme celkom sami, aj keď je sobota. Nasýtení scenériou sa vraciame na Piesky. Decká nabrali druhý dych a utekajú ďaleko pred nami.

Na pieskoch stretávame prvých turistov. Smerujú na Španiu Dolinu. Chvíľu sa rozprávame. Turisti sú Bystričania, čudujú sa, že nejakí Ružomberčania sú ochodtí do týchto kopcov vôbec chodiť. Tvrdia, že v Liptove máme oveľa krajšie hory.

Po rozlúčke pokračujeme v návrate. Slniečko je v predjarí už poriadne vysoko, normálne pripaľuje. My starší kráčame len vo svetroch a je nám v pohode. Cestou okolo štôlne vysielam dcérku s mobilom, aby spravila pár fotiek. Sú síce rozmazané, ale chválim ju.

Schádzame do Starých Hôr pred obedom. Rozmýšľame, kde sa najesť, a volíme ako obyčajne našu dobrú Starohorku. Po haluškách už nás čaká návrat do Ružomberka.