Minerály a horniny Slovenska :: prepni na celú stránku
História baníctva na Slovensku |
7
banskoštiavnických dominánt - Kostol sv. Kataríny
zdroj:
Banská Štiavnica
7x7, E.Bujnová, I.Chovanová, Ľ.Lužina, J.Roháč, I.Roháčová, M.Šimkovic,
2003
pridané: 25.10.2006
Neskorogotický chrám má dominantné postavenie priamo v strede mesta, na križovatke dvoch najvýznamnejších stredovekých mestských komunikácií – dnešného Námestia sv. Trojice a Ulice Andreja Kmeťa. Vznik tohto neskorogotického kostola súvisí s obdobím prosperity mesta na začiatku 16. storočia, ktorá sa prejavila okrem iného aj výstavbou nových chrámov a veľkými prestavbami meštianskych domov.
Pohľad
na kostol z Trojičného námestia
niciátormi výstavby Kostola sv. Kataríny zrejme boli bohaté rodiny banských podnikateľov, vlastniace domy na Námestí sv. Trojice. Stavitelia museli rešpektovať terén a okolitú zástavbu, kostol preto zasadili do prudkého svahu a orientovali ho pre stredovek netypicky, teda s presbytériom na južnej strane.
Chrám upúta ľahkou konštrukciou hviezdicovej klenby a jeho vnútorný priestor so súkromnými kaplnkami medzi opornými piliermi pôsobí ucelene a jednotne, čo zodpovedá duchu neskorogotického staviteľstva tých čias. O vysokej úrovni architektúry svedčia aj mnohé interiérové prvky, napríklad jemne vypracované detaily portálov a figurálnych konzol klenby, a najmä bohato zdobená krstiteľnica.
Z pôvodného vybavenia sa zachovala monumentálna freska Posledného súdu v presbytériu, neskorogotické plastiky Madony a Ukrižovaného Krista a krov zo 17. storočia. Predpokladáme, že v tomto chráme stál oltár s tabuľovými
maľbami pripisovanými Majstrovi MS. Mladšie, už barokové úpravy sa Kostola sv. Kataríny dotkli len v menšej miere, a tak si chrám zachoval svoj neskorostredoveký ráz. V dnešnom interiéri dominuje drevený barokový oltár a neogotické bočné oltáre kaplniek.
Banská Štiavnica 7x7, Eleonóra Bujnová, Iveta Chovanová, Ľubomír Lužina, Ján Roháč, Irena Roháčová, Michal Šimkovic, 2003