Pod drobnohľadom

Retro 2006: Skalka pri Kremnici (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
26.4.2021

Výlet na Skalku nad Kremnicou začíname v Starých Horách, kde sme na dovolenke. Cestujeme autom. Najprv do Banskej Bystrice, potom cez Zvolen k Žiaru. Odtiaľ na sever do Kremnice. V Kremnici ani nezastavujeme, kým naše dieťatko spí, po výbornej ceste stúpame hore na Skalku. Počasie je oblačné a pomerne dusné. Dúfame, že nezmokneme.

Auto nechávame na malom parkovisku pri Minciari. Dieťatko sa zobudilo, je v sedačke spokojné, môžeme vyraziť. Areál na Skalke je pomerne rozľahlý, a keďže vrch je zalesnený a plochý, dá sa tu ľahko zablúdiť. My sa pre istotu držíme červenej turistickej značky.

Ideme okolo televízneho vysielača. Táto neskutočná stavba je vysoká okolo 300 metrov a vo vzpriamenej polohe ju drží sústava oceľových lán. Prechádzame okolo jedného ukotvenia, je fakt mohutné.

Kráčame mladým lesom, výhľad dlho žiadny, až odrazu prichádzame na hrany kopca, kde svah prudko spadá na východ. Tu sú aj staršie porasty s peknými výhľadmi.

Nadmorská výška Skalky je viac ako 1200 metrov, výhľad na východ je nádherný. Pod nami dedinky Králiky a Tajov, ďalej sa rozkladá Banská Bystrica. Pekne vidieť dolinu Hrona, Starohorské vrchy, v opare Nízke Tatry. Priamo oproti nám vidíme dokonca Spaniu Dolinu s haldou Maximilián s bielou vežou kostola. Zdá sa nám celkom blízko.

Skalka je budovaná andezitmi, Kremnické vrchy patria medzi naše najvyššie sopečné pohoria. Vo východnej časti erózia odkryla často aj podložné druhohorne horniny. Celkove je východná časť pohoria pomerne strmá, s častými bralnatými útvarmi. Dnes tu existujú aj trasy pre športové lezenie a ferraty.

Počas nášho výletu si užívame nádherné ticho a samotu, kopce sú bez turistov, nehučia motorky ani štvorkolky. Idylka. Kŕmime dieťatko, troška ho ,venčíme, a vraciame sa smerom k autu. Ešte sa prechádzame smerom k lyžiarskym tratiam a vlekom.

Sadáme do auta, schádzame do Kremnice. Tu si robíme krátku zastávku a potom cestujeme späť do nášho hotela na Starých Horách.

Skalný útvar z andezitu a tufu