Pod drobnohľadom

Retro 2013: Ponad Piesky (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
10.11.2021

Krátka jesenná vychádzka v Starohorských vrchoch. Z Ružomberka štartujeme autom cez Donovaly do Banskej Bystrice. Odtiaľ hore do sedla Šachtička. Tu nechávame auto na parkovisku a ďalej pokračujeme peši.

Ideme najprv po zelenej značke smerom na Donovaly. Po niekoľko sto metroch sa odpája doľava výborná asfaltová cesta (neznačkovaná). Po nej miernym klesaním mnohými zákrutami schádzame do sedla Dolný Šturec.

Dolný Šturec

Tu si dávame prvú krátku prestávku. Na Dolnom Šturci je významná križovatka lesných ciest. Z nich boli kedysi viaceré používané ako banské cesty. Do tohto sedla viedla aj trasa špaňolinského banského vodovodu. Ten viedol popod Jelenskú skalu a končil v Španej Doline.

My odbočujeme doľava. Miernym klesaním prichádzame do nevýrazného sedla. Tu sa delí dolina Richtárová a Veľká zelená dolina. Veľká zelená dolina končí až pod Starými Horami a sú v nej sústredené mnohé pozostatky po banskej činnosti.

Nad Pieskami

Najznámejšia je osada Piesky s obrovskými haldami. Cesta vedie ponad ne. Je tu nádherná vyhliadka z ktorej vidíme Piesky ako z vrtuľníka. Kocháme sa výhľadmi - vidíme vzdialenú Krížnu, Japeň a južnú časť Veľkej Fatry. Niečo krásne.

Návrat

Na návrat volíme trasu po ktorej sme sem prišli. Stúpame mierne nazad do sedla Dolný Šturec. Počasie je stále krásne. Večer sa pomaly blíži. Lúče slnka osvetľujú lesy aj okolité vrchy.

Od Dolného Šturca po Šachtičky stretávame niekoľkých cyklistov a turistov. Na Šachtičky prichádzame len mierne unavení. Keďže je už veľa hodín, nasadáme do auta a vraciame sa domov. Pekných výlet sa si radi niekedy zopakujeme. Dovidenia v Starohorských vrchoch.

Pohľad z lesnej cesty na mohutné haldy na Pieskoch