Zbieranie minerálov

Vartovka (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
17.2.2018

Výlet na Vartovku v Krupine patrí k našim pravidelným rituálom. Nezaobíde sa bez neho žiadna rodinná dovolenka ani víkendovka v tomto meste. Tentokrát máme viac ako bohatý program, takže sa na naše obľúbené miesto dopravujeme autom – chceme ušetriť čas.

Cesta z mesta

Cesta nás vedie z Krupiny, ideme po modro značkovanej turistickej trase cestou na kopanice východne od mesta. Po asi kilometri odbočujeme prudko doprava a pomedzi domy prichádzame na malé „parkovisko“. Tu nechávame auto.

Na Vartovku sa dá dostať priamo strmým briežkom pomedzi borovice. My si volíme o niečo dlhšiu ale oveľa pohodlnejšiu variantu po ceste. Vychádzame nad domy a lesík, objavuje sa prvý výhľad. Cesta stúpa dookola kopca s krásnym názvom Tanistravár. Netrvá to dlho a sme navrchu pri Vartovke.

Výhľad

Netreba ani stúpať na vežu aby sme sa mohli kochať úžasným panoramatickým výhľadom. Pod nami sa rozprestiera Krupina, za mestom sa po úbočiach predhoria štverajú domčeky. Je to typicky kopaničiarsky kraj s množstvom osamele stojacich gazdovstiev.

Štiavnické vrchy majú na krupinskej strane vľúdnu a miernu podobu, dubové a dubovo-bukové lesy sú rozľahlé a siahajú cez hrebeň Saského vrchu až k Svätému Antonu a Banskému Studencu. Za prvým pásom pohoria sa v diaľke majestátne dvíha Sitno – úžasný, osobitne stojaci velikán.

Na sever sa otvára výhľad na Hanišberg, dolinu Krupinice pri Mäsiarskom boku. Smerom na juh a východ sa ako vlnky dvíhajú početné vŕšky Krupinskej planiny. Pozorné oko nájde veže bzovíckeho kláštora.

Náučný chodník

Popri Vartovke prechádza nenáročný náučný chodník z Krupiny do blízkeho Uňatína. Ešte sme ho neprešli, zatiaľ na nás len čaká. Každopádne, Vartovka je jeho najvyšším bodom, takže to nie je žiadne veľké zdolávanie kopcov. Skôr môže byť problém, ako sa potom z Uňatína dostať naspäť do Krupiny.

Veža

Opatrne aj s deťmi stúpame na strážnu vežu. Vartovka je vzorne udržiavaná, v noci dokonca býva osvetlená. Je to symbol mesta, tak je starostlivosť namieste. A okolie je vcelku v poriadku, žiadne smetisko.

Z veže je ešte o niečo lepší výhľad, aj keď deti cez vysoký okraj vidia len keď sa postavia na špičky. Ale aspoň nehrozí vypadnutie. Študujeme kovovú mapu okolia stredoslovenských banských miest.

Minerály

Schádzame dole. Veža je postavená predovšetkým z miestnych andezitových a tufových kameňov. Občas s veľmi peknými amfibolmi. Dokonca na dvoch tufových kameňoch sú viditeľné aj opálové povlaky. Niektoré kamene, pravdepodobne dovezené z lomu v Brezinách majú v sebe uzavreté guľaté červené a červenohnedé almandíny.

Návrat

K autu sa vraciame po cestičke ako sme prišli. Tešíme sa z pekného počasia a z nášho ďalšieho dovolenkového programu.