Zbieranie minerálov

Bartoška (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
28.6.2020

O Bartoške som prvý krát počul, keď sme tam našu staršiu dcéru v roku 2019 prihlásili do jazykového letného tábora. Miesto skryté v lesoch na pomedzí Veľkej Fatry a Kremnických vrchov sme v našej rodine dovtedy nepoznali.

Decká sa do tábora dopravili autami, cestou tam našu dcéru zobrala rodina spolužiačky. Cestu naspäť mali dievčatá na oplátku absolvovať po týždni naším autom.

Z Ružomberka do Harmanca

Cesta z Ružomberka cez Donovaly je nám notoricky známa, Štartujeme tesne pred obedom, vonku vládne slušná horúčava, ale autoklíma to stíha chladiť. Prechádzame cez Staré Hory a za Krištofom odbočujeme doprava – smer Martin. Čaká nás výjazd do horského sedla Malý Šturec.

Harmanec je zvláštna dedina, rozťahaná v niekoľkokilometrovej dĺžke v úzkej doline. Má viac častí. Zvláštnou ju robí papiereň, ktorá jej dáva priemyselný ráz. Veľký závod vtesnaný medzi svahmi, to sa vidí málokde. Ešte svojráznejšie pôsobia poschodové bytovky medzi kopcami a divokými horami. Dokonalý kontrast.

Harmanecká jaskyňa, Malý Šturec

Ďalšou raritou doliny je jaskyňa, známa a veľmi navštevovaná. Skúšam zlomiť spolucestujúcu, aby sme tu zastavili, ale bez úspechu. Ponad cestu sa vo výške vinie železničná trať, neskutočné technické dielo.

Naše autíčko začína stúpať serpentínami. Sklon cesty nie je veľmi veľký, zvládame ho v pohode (voda z chladiča nám nevyviera). Zákruty počítame v desiatkach. Cesta je našťastie poloprázdna, ideme sotva štyridsiatkou, manželka obdivuje nádheru hôr. Cesta je zarezaná v bielej skale svahu. Harmanecká dolina je tvorená hlavne horninami Chočského príkrovu, prevaha dolomitov, dolomitických vápencov, menej pieskovcov a bridlíc. Ako stúpame hore, otvárajú sa aj výhľady.

Dolina je známa výskytom tisa. Táto vzácna drevina je chránená v rezervácii, ale vyskytuje sa aj na mnohých miestach mimo ňu.

Bartoška

Prechádzame sedlom, klesáme na turčiansku stranu. Ďalšia séria serpentín. Keď sa cesta konečne začína narovnávať, vidíme veľký smerovník – Hotel Bartoška. Odbočujeme a sme na mieste.

Auto parkujem pár metrov od hotela a nechávam manželku, aby vyzdvihla ratolesť. Chystám sa na prieskum okolia. Hoci sa hotel honosí prívlastkom „horský“, stojí v nadmorskej výške menej ako 800m. Ale prostredie je úžasné, to sa mu nedá uprieť.

Po niekoľkých metroch prichádzam k turistickému smerovníku. Tu sa dozvedám, že Bartoška je východiskom na vrchol Flochovej – to je najvyšší kopec v Kremnických vrchoch. Kráčam teda po lesnej ceste po modrých značkách.

Obdivujem krásy zmiešaného karpatského lesa – smreky, buky, jedle, javory. Popod vysokánske stromy mám pekný výhľad, takže zdiaľky vidím belostný veľký odkryv pri ceste – zárez alebo dokonca lom. Vyberám sa k nemu. Cestou fotím náladové fotky tunajšej prírody.

K odkryvu prichádzam za pár minút je to naozaj malý lom, štrk z neho sa asi používa na stavby a opravy lesných ciest. Ako všade na okolí, aj tu je horninou chočský dolomit. Má takmer bielu, len miestami svetlosivú farbu. Pri pohľade zblízka sa lesknú drobučké kryštáliky – ako januárový sneh.

Mám radosť z neplánovanej vychádzky, od drahej som dostal skoro hodinu času, takže sa kochám nádhernými kontrastmi zeleného lesa a belostného kameňa. Pomaly sa vraciam k hotelu.

Cesta domov

Aj tak k autu prichádzam za chvíľu. Ale už sú tu aj dievčatá. Vítam sa s dcérkou, spoznávam jej spolužiačku, nakladáme batožinu a sadáme do auta. Volíme si trasu cez hory, vracať sa budeme teda cez Harmanec. Zákruty si užujeme ešte raz.

Vediem „spoločenskú debatu“ so spolužiačkou, zisťujem, že jej ocino pracuje na týždňovkách vo veľkom vápennom lome pri Trenčíne. Počasie je stále pekné, skúšam prehovoriť dievky na návštevu Španej Doliny. Mladé by aj súhlasili, ale manželka je proti, takže nič nebude. Napriek tomu v družnej debate spokojne prichádzame domov do Ružomberka. Tešíme sa, že sme spoznali krásnu Bartošku.