Zbieranie minerálov

Hrabovo - apríl 2022 (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
11.4.2022

Prechádzka z Ružomberka. Z mesta stúpame najprv na Kalváriu. Tu sa kocháme výhľadmi na Liptov a schádzame cestou pomedzi chaty do Hrabova. Všade je kľud, nikde ani noha. Dcérka má dnes v škole voľno, takže máme spoločný výlet. Je neuveriteľné, že ešte pred pár dňami všade vládol ruch, lanovky na Malinô brdo vozili lyžiarov a bežala sezóna.

Chvíľu stojíme pri tichej stanici lanovky a ideme ďalej. Na ceste popri hoteli Fatrapark leží vrstva blata. Stavia sa nový veľký rezort. Tatrovky nás obiehajú s veľkou intenzitou. Blato, dym hluk. Pre miestnych chatárov a majiteľov penziónov to musí byť doslova peklo.

Vychádzame na lesnú cestu, zbavujeme sa stavebného ruchu a užívame si konečne ticho a pokoj lesa. Počasie je škaredé, ale neprší. Našim cieľom je bridlicový odkryv, od ktorého je krásny výhľad na dolinu až po Veľkú skalu a Sidorovo. Nad nami sa dvíha špicaté Brdo.

Stretávame pár ľudí na vychádzke. Prichádzame na vyhliadku. Ja sa kochám okolím, dcérka lezie po skale a láme bridlicu. Z vyhliadky vidím celé veľké stavenisko. Vyzerá to na veľkú tlačenicu malých domčekov. Na môj vkus teda žiadna krása.

Bridlica, ktorú obdivuje dcérka je druhohorná, lámavá, skameneliny sme v nej nenašli. Zato sa na ňu dá výborne písať. Nechávame niekoľko odkazov pre “ďalšie generácie”. Veľký kus bridlice ide aj do ruksaku a spolu s nami sa vyberie do Ružomberka.

Cestou do Hrabova sa zastavujeme pri známej turistickej chate, trochu sa porozprávame s majiteľom. Stavebný ruch a ubúdajúci hostia mu robia vrásky na čele. Pokračujeme po zablatenej ceste, stúpaním sa vraciame na Kalváriu.

Počasie sa výrazne zlepšuje, je takmer jasno, otepľuje sa. Pohľad na Liptov a okolité hory je oveľa vľúdnejší ako pred dvoma hodinami. Zostupujeme do mesta a končíme výlet pekne doma.