Zbieranie minerálov

Krupinská vartovka 2023 (1. časť)
zdroj: Rasťo Sabucha
20.10.2023

Ako takmer každé leto, tak aj tohto roku naša dovolenka bude zahŕňať aj pobyt v Krupine. V Krupine bývame v malom rodinnom domčeku a z neho môžeme podnikať krátke aj dlhšie výlety.

Vartovka

Klasickou pamiatkou Krupiny, ktorú naozaj nemôžeme vynechať je Vartovka. Táto strážna veža bola postavená v čase tureckých vojen a slúžila na sledovanie okolia. Pokiaľ by boli zistené pohyby nepriateľského vojska, hneď strážcovia zapálili oheň aby signalizovali že treba chystať obranu. Vartovka bola postavená na kopci Tanistravár tak, aby ju bolo vidieť nielen z Krupiny ale predovšetkým zo Sitna. Sitno zase odovzdalo signály o tureckom nebezpečenstve do Banskej Štiavnice a tak bola Krupinská vartovka veľmi dôležitou súčasťou obrannej línie stredoslovenských banských miest.

Vartovka je pekne zrekonštruovaná, v noci dokonca osvetlená. Je zaradená medzi národné kultúrne pamiatky vedie sem turistický chodník a dokonca na Vartovke začína náučný chodník, ktorý ide do Uňatína. Modrá značka, ktorá vedie na Vartovku začína centre Krupiny.

Cesta z Krupiny autom

Zo stredu mesta prejdeme železničnú trať a za chvíľu prichádzame na miesto, kde sa cesta prudko stáča a začína krátke ale extrémne strmé stúpanie. Po jeho prekonaní už stúpame miernejšie cestou, ktorá vedie na krupinské Kopanice. Asi po necelom kilometri zase prudko odbočujeme doprava a vraciame sa smerom k mestu, akurát že sme už oveľa vyššie. Vartovka svieti priamo pred nami ako maják.

Pokračujeme peši

Tu nechávame auto - pri jednom rodinnom dome je väčšia plôška, kde sa dá zaparkovať. Inak v prípade núdze je možné dôjsť autom až priamo k Vartovke - nevidno tu žiadne zákazy vjazdu a viem, že mnohí návštevníci chodia autom až hore. My sa chceme trošku prejsť, takže opúšťame vozidlo a po štrkovej ceste kráčame východným úbočím kopca Tanistravár a dookola vrchu. Miernym stúpaním prídeme na temeno, kde stojí a víta nás Vartovka.

Lezieme na vežu

Vartovka je veža vysoká možno 30 metrov, pôdorys má štvorcový. Na vrchu je murovaná ochodza, ktorá umožňuje pohybovať sa po celom obvode veže a máme tak dostupný výhľad na všetky štyri svetové strany. Pomaličky lezieme na Vartovku, dávame si pozor, pretože schodisko ktoré zdolávame je v druhej polovici veľmi strmé.

Hore nás čaká úchvatný výhľad, máme šťastie že je krásny deň, takže sa môžeme kochať do sýtosti. Na západ od nás leží v údolí Krupina, za ňou sa tiahnu rozložité zalesnené Štiavnické vrchy. V diaľke sa ako veľký bochník chleba dvíha vrch Sitno. Tento kopec je z Krupiny neviditeľný, vidieť ho naozaj len z vyšších miest.

Výhľady

Na severe vidíme osadu Široké Lúky, veľký kameňolom, ktorý zásobuje andezitom široké okolie. Vrch na ktorom je lom sa nazýva Hanišberg. Popod Hanišberg tečie Krupinica a vedie tadiaľ cesta z krupiny do Zvolena. Na východ vidíme zvlnenú krajinu krupinskej pahorkatiny s typickým kopaničiarskom osídlením. Kopanice sú v zaujímavým a veľmi pôvabným fenoménom okolia Krupiny. V krajine sa striedajú - domčeky, polia, lesíky. Jednotlivé domčeky sú od seba vzdialené a netvoria súvisle zastavanú plochu. Proste Kopanice treba vidieť.

Smerom na juh vidíme tok rieky Krupinice, vidíme veľkú časť krupinskej planiny a za dobrého počasia úplne na juhu sa dvíhajú vysoké vrchy pohoria Boršoň, ktoré už samozrejme leží v Maďarsku. Je to pohorie tiež vybudované treťohornými neovulkanitmi. Schádzame z veže, sadáme si na lavičky, robíme malú pauzu, rozprávame sa, tešíme sa z pekného miesta.

Odchod z Vartovky

Máme však ešte iné plány, medzi ktoré je zahrnuté aj kúpalisko v Dudinciach. Takže sa už dlho nezdržujeme. Peši pekne schádzame k nášmu autu. Počúvam brechot psov, bučanie kravičiek a potom už nasadáme do vozu a pomaly opatrne šoférujeme do Krupiny. Krásny výlet nám trval len necelú hodinku, ale napriek tomu je osviežením a zapíše sa nám do pamäti tak, aby sme na Vartovku pri ďalšej návšteve Krupiny určite nezabudli.

GPS: https://www.openstreetmap.org/?mlat=48.3494&mlon=19.0791#map=16/48.3494/19.0791