Zbieranie minerálov

Zamrznuté Hrabovo na konci roku 2023 (1. časť)
zdroj: Rasťo Sabucha
17.2.2024

Posledný deň januára, vonku mrzne, až tak treští. Ráno presne o siedmej štartujem z domu na ulici Pod Kalváriou. Schádzam dolu Obvodovou cestou a prichádzam na dlhú ulicu Makovického. Je skoro ráno, ale áut jazdí prekvapivo málo. Možne je ešte príliš skoro. Prichádzam k hotelu Áčko a odbočujem vľavo do Hrabovskej doliny.

Hrabovská dolina

Kráčam po výbornom, širokom a rovnom chodníku, mierne stúpajúc. Po ľavej strane obchádzam prameň pitnej vody. Je tu pekná ľadová výzdoba. Potom pustou dolinou smerujem k hrabovskej vodnej nádrži. K vodnému dielu idem po ceste, čo nie je celkom ideálne z hľadiska bezpečnosti. Aspoň že som vyzdobený kopou odraziek.

Prichádzam na hrádzu. Prechádzam sa po korune vodnej nádrže a kochám sa nádhernými výhľadmi. Otvára sa široký veniec hôr smerom na juh. V strede je Malinô brdo, vpravo Brdo, vľavo Veľká skala a Sidorovo. Všetko zamrznuté a tiché. Hladina vody je tiež zamrznutá. Sú na nej stopy - vidieť, že odvážlivci sú nepoučiteľní.

Lesom okolo chatiek

Je tu krásne, ticho narušuje len občasný prejazd auta. Pokračujem popri nádrži k dolnej stanici lanovky. Tu sa otáčam takmer o 180 stupňov a začínam stúpanie na Kalvárske sedlo. Prechádzam popri chatách (Sunday a pod.), niet u ani živej duše. Síce zimná sezóna je v plnpm prúde, hostí je málo. Prechádzam popri chate - bývalej “námrazovej stanici” a začínam strmé stúpanie lesom na lúky za Kalváriou. Po 10 minútach sa vyhupnem na široké stráne. Je tu oveľa teplejšie ako v zamrznutom údolí.

Krása na Kalvárii

Stromy a kríky, tráva, cesta - všetko pokrýva srieň. Ako biela výzdoba. Fotím na mobil všetko. Kráčam pomaly ďalej a prichádzam do Kalvárskeho sedla. Tu sa na chvíľu zastavím, pomodlím a už je čas na zostup do Ružomberka. Schádzam cestou okolo kostola Povýšenia svätého kríža, ďalej popri kaplnkách. Cesta je výborná - sneh zmizol takmer úplne.

Posledná etapa rannej turistiky vedie mestom na ulicu Pod Kalváriou, kde sa môj cyklus uzavrie. Prechádzka trvala hodinu a 15 minút.

GPS: https://www.openstreetmap.org/?mlat=49.0729&mlon=19.2741#map=16/49.0729/19.2741