Zbieranie minerálov

Roháčska dolina (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
14.7.2011

Horúce letné popoludnie priam láka na výlet. Balíme batohy sadáme do auta a smerujeme k Tatrám. Do Zuberca je z Ružomberka približne 50 kilometrov, ktoré si trúfame prejsť za hodinu. Prvú zastávku máme na pumpe v Dolnom Kubíne, kde tankujeme benzín. Naša cesta vedie ďalej popri toku Oravy k Oravskému Podzámku až po Podbiel. V tejto peknej dedine s mnohými zachovanými drevenicami odbočujeme na východ k Tatrám. Obdivujeme tehlovú zrúcaninu bývalej huty.

Cesta Oravou

Prechádzame Oravským Bielym Potokom do Habovky a Zuberca. Nebol som tu už niekoľko rokov preto sa nestíham čudovať, koľko vecí sa zmenilo. Tatry sa blýskajú pod tmavomodrou oblohou v letnom popoludní. Cesta lesom vedie štyri kilometre od Zuberca ku skanzenu Brestová. Ešte ďalšie 4 kilometre a sme na konečnej - na parkovisku za Zverovkou.

Zisťujeme že je tu podstatne chladnejšie ako v nás doma. Našťastie svetre máme. Prechádzame popri rampe okolo bufetu a ideme po výbornej asfaltovej ceste k Roháčskym plesám. Roháčska dolina je asi najkrajšia oravská dolina - podľa toho je aj nabitá turistami. Prevažujú Česi a Poliaci ale aj Slovákov je hodne.

Hory

Roháčska dolina má trochu zvláštne postavenie. Na juhu ju ohraničuje hlavný hrebeň horstva. Od neho k Liptovu vybiehajú doliny smerom sever juh. Roháčska dolina má smer juhovýchod - severozápad takže je orientovaná kolom na ne. Z cesty k Tatliakovej chate je nádherný výhľad na hrebeň od Volovca na Ostrý roháč, Baníkov, Pachoľa, Salatín, Brestovú, Skriniarky, Spálenú.

Aj vietor akoby sa stiahol, prestalo fúkať a je úplný kľud. Slnko sa opiera celou silou do doliny a môžeme zhodiť svetre. Obdivujeme ľadovcové útvary ktoré zdobia túto dolinu. Po hodinovom pochode prichádzame k Tatliakovej chate.

Vedľa nej je malé jazierko. Bolo vytvorené človekom, ale tak šikovne, že ho často pokladajú za jedno z Roháčskych plies. Tu sa náš „výstup“ končí. Dcérka si dáva olovrant a spolu s veľkou skupinou poľských turistov začíname návrat.

Horniny

Sledujem zárez v odkrytej moréne nad cestou. Z hornín v Roháčskej doline prevažuje žula a granodiorit. Premenené horniny sú zriedkavejšie. Časté sú kremenné žily a pegmatity. V kremenných žilách pod Roháčom sme pred rokmi dokonca objavili aj veľmi pekné turmalíny.

Pod Volovcom a Rákoňom sa v premenených horninách nachádza železná ruda. Pekné kryštály sideritu s limonitom v kremeni sa dajú zbierať dokonca priamo na turistickom chodníku.

Zelené

Zaujímavý je vrch Zelené, ktorý je situovaný v strede doliny. Je z viacerých strán narušený ľadovcom. Je to taký malý roháčsky Matterhorn. Oproti okolitým vrchom sa zdá byť dosť nízky. Jeho nadmorská výška však presahuje 1700 metrov. Za ním ležia dva posledné Roháčske plesá. Vrch je husto porastený kosodrevinou, odtiaľ má asi svoje meno.

Lesy

Lesy v doline boli niekoľkokrát postihnuté veľkou kalamitou. Spomína sa na kalamitu z rokov sedemdesiatych, ktorá postihla hlavne dno doliny. To je teraz porastené mladým smrekovým lesom. Súčasné kalamity postihujú skôr vyššie polohy, kde je les väčšinou dosť prestarnutý.

Návrat

Cesta k autu prebieha v pohode. Kocháme sa zapadajúcim slnkom a schádzame k parkovisku. Ešte kupujeme suvenír, pohľadnicu a cez Huty cestujeme domov.