Zbieranie minerálov

Krížna (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
15.12.2015

Výstup na veľkofatranskú Krížnu má byť akýmsi vyvrcholením tohtoročnej výletníckej sezóny. Na výlet si rezervujem celý deň. Z Ružomberka vyráža autom hneď ráno.

Staré Hory

Prvým cieľom sú Staré Hory, kde mám vyzdvihnúť spolupútnika, ktorý pricestuje autobusom zo Zvolena. Po príchode na Staré Hory čakám asi pol hodiny. Mám dosť času prečítať si tabule na začiatku starohorského banského náučného chodníka.

Je úžasné slnečné počasie, ale predpoveď na dnes nie je celkom ideálna. Už predpoludním sa má obloha zatiahnuť a večer pršať.

Autobus s kamarátom konečne prichádza na zastávku. Nastupujeme do auta smerujeme na Horný Jelenec, tu odbočujeme a úzkou dolinou popri Valentovej prichádzame na Rybô. Nádhernú dedinku prechádzame až po posledné domy, kde je malé parkovisko. Tu odstavujeme auto.

Popod Majerovu skalu

Túru začíname v ostrom tempe. Kráčame asfaltkou dnom doliny až kým neodbočí doľava. Tu sa hlboko zarezáva do svahu, mení sa na skalnatú lesnú cestu. V mohutných odkryvoch môžeme obdivovať krásne lavicovité vápence a tiež slieňovce – hlavné horniny na Krížnej. Výstup po ceste je pohodlný, stúpanie je veľmi mierne, zato však trvá pomerne dlho. Asi za hodinu prichádzame k salašu, ktorý je okrem iného známy aj tým, že „vystupuje“ vo videoklipe známej kapely.

Rybovské sedlo

Na salaši je živo, hlavne psiská sú aktívne, takže ho prechádzame čo najrýchlejšie. Po ďalšom kilometri stojíme na križovatke lesných ciest pod Rybovským sedlom. Do sedla stúpame odlesneným bokom – máme krásny výhľad na dolinu a protiľahlú Majerovu skalu.

Sedlo dosahujeme po dvoch hodinách výstupu od auta. Počasie je už oveľa horšie. Obloha takmer celkom zatiahnutá, nad horami mraky, ktoré každú chvíľu zakrývajú vrcholové partie od Krížnej až po Ploskú. Ale aspoň na nás nepraží.

Na Krížnu

Záverečný výstup vedie strminou pomedzi krásnu kosodrevinu. Výšku naberáme úchvatným tempom. Výhľad, aj napriek horšiemu počasiu je stále grandiózny. Tesne pod vrcholom vstupujeme do hmly – vlastne do oblaku. Ten sa však na našu radosť dvíha hore, takže môžeme obdivovať výhľady aj z najvyššieho bodu.

Na Krížnej od vekov stojí vojenská „základňa“. Vrch je veľmi významný aj ako geodetický bod. Stretávame tu veľa turistov aj cyklistov. Našťastie obdobie represií voči horskej cyklistike na Krížnej sa skončilo – prejazd vrcholom je povolený a je tu vyznačená oficiálna cyklotrasa z Kráľovej studne na Rybô.

Výhľad smerom k Ostredku nie je ideálny, ale vzhľadom k počasiu je krásny. Aj pohľad do hlbočiny Gaderskej doliny a smerom ku Kráľovej skale je prekrásny.

Chlad na hrebeni je vzhľadom k nedávnym horúčavám priam neskutočný – odhadujeme najviac 10 stupňov. Krátky obed – chleba so slaninou, doboška, čaj.

Zostup

Po desiatich minútach sa zberáme k zostupu. Klesáme po modrej značke nad Líšku – výšku strácame miernejšie, ako keby sme zostupovali priamo do Rybovského sedla. To by moje koleno asi ani nezvládlo.

Traverzujeme východný svah Krížnej po ceste cez kosodrevinu, kocháme sa úchvatným pohľadom do hlbiny. Odtiaľto padali aj padajú smerom na Rybô mohutné lavíny. Z Rybovského sedla sa vraciame k salašu, popod Majerovu skalu – tak ako sme stúpali hore.

Nad Rybím sa zastavujeme pod krížom, označujúcim katastrofálnu lavínu v roku 1924. Potom už nasadáme do auta a lúčime sa s Krížnou. Kolegu vyprevádzam na Donovaly, kde má autobusový spoj domov a ja rýchlo domov do Ružomberka.