Zbieranie minerálov

Búrka na Sitne – leto 2019 (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
21.10.2020

Naša letná dovolenka je aj v roku 2019 spojená s tradičným výstupom na Sitno. Trochu síce máme obavy z počasia, v správach hlásia búrky, dokonca „supercelu“. Ale vonku to tak nevyzerá. Dopoludnie síce nie je celkom bezoblačné, postupne sa však vyčasuje. Tešíme sa na pekný výstup. Cestujeme autom z Krupiny na Žibritov a potom známou cestou cez Rovne na Sitnianske lúky. Pri rampe vystupujeme a ďalej ideme peši.

Počasie dusné, pri rampe stoja nejaké autá, ale miesta je našťastie dosť. Kráčame svižným krokom okolo Sitieniec po asfaltke hore. Nebo postupne tmavne, najprv chmáry, potom sa kompletne zaťahuje. Ale dážď nikde, takže smelo ideme hore.

Prichádzame k odpočívadlu, kde sa pripája na sitniansky náučný chodník. Stretávame tu skupinky turistov, všetci idú od Počúvadla. Uvažujeme, či pokračovať ďalej. Pršiplášte máme, takže nakoniec ideme – predbežný cieľ je Tatárska lúka.

Tatárska lúka

Tu si robíme malú prestávku. Počasie sa nám už vôbec nepáči. Od západu počuť poriadne hrmenie. Uvažujeme, či máme ešte šancu vyjsť na Sitno a schovať sa v chate, alebo sa radšej vrátime k útulku.

Pohroma

Nakoniec to skúšame smerom hore. Kráčame najprv lesom, potom už pomedzi skaly po krásnych schodoch. Ale hore vyjsť nestihneme. Búrka udrie plnou silou, nad nami pár bleskov – až sa nebo otriasa. Hneď točíme a ideme dolu. Prúdy vody nám dávajú za pravdu. Neostávame na Tatárskej lúke, ale radšej schádzame k útulku pri asfaltke. Tu sa prezliekame, pijeme čaj. Našťastie pršiplášte vydržali a sme suchí.

Stretávame tu dvojicu turistov z Počúvadla, dáma má sukienku a tenisky, cestu späť si v tom blate asi užije. Ale náladu majú dobrú, sú radi, že sa stihli schovať. Hromy našťastie počuť len z veľkej diaľky, lejak je neskutočný. Nepamätám, či som niekedy čosi podobné zažil.

Dážď trvá skoro jeden a pol hodiny, potom sa obloha začína trhať a náhle vysvitne slnko. Niečo úžasné. V teple sa voda začína okamžite odparovať a všade sa tvorí hmla. Do toho ostré lúče svetla… Zážitok.

Zostup k autu

Vraciame sa k vozidlu. Znova je teplo, takže už sa až tak nenáhlime. Mladšia dcéra s manželkou nás mierne predbiehajú, my ostatní sa flákame a vychutnávame si atmosféru. Je čo fotiť, zeleň, modré nebo, voda, hmla. Stretávame skupinu mladých turistov stúpajúcich hore.

Prichádzame k autu, chystáme sa na odchod, ale ešte si robíme zastávku na Sitnianskych lúkach. Je tak nádherne, že sa nám nežiada odísť. Dokonale modrá obloha, jasná zeleň, dohľadnosť. Nakoniec teda štartujeme – smer Krupina. Na túto „akciu“ budeme veru dlho spomínať.