Zbieranie minerálov

Hrabovo - jeseň 2020 (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
14.1.2021

Jesenná nedeľa je vhodný čas na návštevu nášho obľúbeného miesta neďaleko Ružomberka. Z mesta sa vezieme pekne autom popri Hrabovskom potoku a okolo nádrže. Pri parkovisku pred budovou kabínkovej lanovky odbočujeme doľava. Popri novom hoteli Fatrapark miernym stúpaním okolo viacerých chatiek. Na vhodnom mieste nechávame auto odstavené a ďalej pokračujeme peši.

Naša vychádzka má za cieľ nevýraznú plošinu medzi dolinami Hrabovo a Čutkovo. Temeno zalesneného kopca má nadmorskú výšku okolo 700 metrov, čo teda na liptovské pomery je vlastne nížina. Napriek tomu má čo ponúknuť.

Nechávame stáť auto pri chate „U Kopála“. Kráčame miernym stúpaním pomedzi chaty. Väčšina je prispôsobená na prenajímanie. V tomto špecifickom roku (2020) sa však nedá hovoriť o preplnenosti. Nejaké autá tu síce stoja ale oproti iným rokom je prázdnota.

Prichádzame na prvú križovatku lesných ciest. Pokračujeme rovno – cesta začína stúpať o niečo strmšie, po pár sto metroch ale zahne doprava a sklon sa výrazne zmierni. Prichádzame k veľkému odkryvu. Druhohorná bridlica je odkrytá na približne 50 metrovom úseku. Deti si chystajú kamenné tabule - cestou naspäť ich plánujú vziať so sebou do auta.

Pod cestou je mladý lesný porast, takže je vidieť na okolité vrchy. Nádherný je pohľad na Sidorovo a Veľkú skalu, vedľa nich sa týči o niečo nižšie ale veľmi strmé Brdo. Okolitý starý les je prevažne smrekový, mladina je ale listnatá – nádherne sfarbená jeseňou.

Pokračujeme ďalej. Na nasledujúcej zákrute odbočuje nespevnená cesta, ktorá smeruje k mestu. My však ideme ďalej po asfaltke. Nachádzame ďalší veľký odkryv – tentoraz vápencový. Za ním sa nachádza nevýrazné sedielko, z ktorého je tiež pekný pohľad na Veľkú skalu a Sidorovo. Odtiaľto cesta miernym stúpaním prichádza na planinku, kde sa už asfalt končí.

Dá sa pokračovať (klesanie) po nespevnenej, dosť zlej ceste do Čutkova alebo na sídlisko Klačno. My sa po krátkej zastávke vraciame späť k autu. Stretávame jedného-dvoch bicyklistov a neskôr nad Hrabovom pár peších.

Cesta, po ktorej sme išli je medzi Hrabovom a Čutkovom označená ako cyklotrasa, takže sa oplatí hlavne v lete dávať pozor a dobre počúvať, pretože horský bicykel sa môže zjaviť hocikedy. Táto trasa je vhodná pre kočík, dá sa parádne absolvovať aj s malým dieťaťom.

Prechádzka nám trvala približne hodinu. Podľa mňa veľkou výhodou je, že cesta je nízko položená a má mierny sklon. Dá sa sem chodiť do neskorej jesene v teniskách, aj keď okolité kopce sú už pokryté snehom.

Na záver výletu si ešte chvíľku posedíme v aute, počúvame žblnkot potôčika pod cestou a potom už rýchlo zídeme do Ružomberka. Dovidenia.