Zbieranie minerálov

Dolina Revúcej (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
25.1.2011

Krásna dlhá dolina sa ťahá z juhu na sever spod Ploskej až po Ružomberok. Patrí k najdlhším na Slovensku, je však menej známa, asi preto, že nepatrí do žiadneho pohoria. Naopak, je hranicou medzi Nízkymi Tatrami a Veľkou Fatrou. Začína sa pod Krížnou pri Vyšných Revúcach, pokračuje asi 10 km k Liptovskej Osade, kde sa „spája“ s Korytnickou dolinou.

Od Liptovskej Osady je k ústiu v doline Váhu dlhá ďalších 16 kilometrov. Hlavný vodný tok, rieka Revúca zberá teda vody z Veľkej Fatry, západného okraja Nízkych Tatier a pohoria Zvolen. Dolina je pomerne husto „osídlená“, ležia v nej dve samostatné obce – Liptovské Revúce, Liptovská Osada, jedna menšia mestská časť – Biely Potok a celkom v závere aj mesto Ružomberok.

Je veľmi pekným cieľom pre rekreačnú cykloturistiku, aj náš výlet absolvujeme teda na bicykli.

Vyrážame z Ružomberka popoludní, ľahko nabalení, pretože je krásne a teplé počasie. Začiatok trasy vedie mestom, pripájame sa na známu značkovanú cyklotrasu. Po červenej značke prechádzame mestom a vyrážeme miernym stúpaním na juh. Cyklotrasa vedie po starej trati známej úzkokoľajky vedúcej z Ružomberka do kúpeľov v Korytnici. Nanešťastie, železnicu v roku 1974 zrušili a koľajnice zmizli. Aspoň čiastočne sa trať zachovala práve vďaka rekonštrukcii a prestavbe na cyklotrasu.

Biely Potok – vápenka

Prvá naša zasávka sa nachádza necelé 4 kilometre južne od Ružomberka. Je to starý vápencový lom s doteraz zachovanou vápenkou s dvoma krásnymi tehlovými komínmi. Lom je žiaľ už nefunkčný a je postupne zavážaný v rámci rekultivácií zeminou a stavebným odpadom z mesta. V minulosti sa v ňom dali nájsť krásne kryštály kalcitu, niekedy v priam ukážkovom skalenoedrickom tvare. Kameň z tohto lomu je v meste dosť rozšírenou surovinou, takže sa s ním možno stretnúť na mnohých miestach.

Od lomu pokračujeme popri brehu Revúcej až po Biely Potok. Prechádzame cez peknú dedinku (neviem prečo, ale je mi veľmi sympatická). Cesta mierne stúpa. Máme zaujímavý výhľad na dolinu. Vzadu nad riekou sú pekne viditeľné veľké dolomitové lomy „Nad Skalkou“.

Na hornom konci Bieleho Potoka stojí malý biely kostolík, ktorý sa v poslednom čase stal známym, vďaka sporom majiteľov lomov s obcou. Na múroch stavby sa totiž v dôsledku približujúcej sa ťažby v „bani“ objavujú pukliny a miestni sa obávajú narušenia statiky kostola. Po niekoľkých ďalších kilometroch prichádzame k odbočke do Vlkolínca.

Doggerské skaly

Skalné útvary sa skrývajú v lese nevysokého kopca, ktorý v dolnej časti ohraničuje ľavú stranu Trlenskej doliny. Skalky so zaujímavými farebnými vložkami silicitov sú žiaľ pre turistov nesprístupnené, ak ich chceme vidieť, museli by sme sa prechádzať po lese bez chodníka. Takto si len prečítame informačnú tabuľu dole pri ceste a pohľadom sa snažíme preniknúť húšťavu kmeňov, kríkov a haluziny.

Cesta nás ďalej vedie popri veľkých rybníkoch popod zalesnené svahy nízkotatranského Brankova. Matejkovo – kamenné more, Podsuchá

Najbližšia zastávka – osada Podsuchá sa nachádza cca. 12 kilometrov od Ružomberka a je východiskom na krásnu Smrekovicu, o ktorej sme na našich stránkach už x-krát písali. Preto len stručne. Ak sa vám chce dopriať si cyklistický odpaľovák, odporúčame vyšliapať 5 kilometrov po asfaltke k Matejkovskému skalnému prúdu. Táto liptovská „imitácia“ kamenného mora vo Vyhniach sa nachádza asi v 1000 metrovej nadmorskej výške. Aj táto prírodná pamiatka, je však prístupná po verejnej ceste autom. Naša trasa však nevedie sem, ale pokračujeme ďalej na juh k Liptovskej Osade.

Liptovská Osada

Tu sa do Revúcej vlievajú dve riečky, ktoré sú jej najväčšími prítokmi – Korytnický potok a Lúžňanka. Obidva toky zberajú vodu hlavne zo západných Nízkych Tatier a prispievajú veľkou mierou k tomu, že sa Revúca mení na skutočnú rieku. V okolí Liptovskej Osady sa dolina mierne rozširuje a vytvára malú horskú kotlinu. Hoci naša, trasa smeruje popri Revúcej smerom pod Čierny kameň a Ploskú, robíme krátku odbočku k známemu „triasovému rífu“ na južnom okraji Liptovskej Osady.

Triasový ríf

Je to vyhlásená prírodná pamiatka – chránené nálezisko. Malý lom neďaleko cesty do Banskej Bystrice odkryl dobre zachovaný druhohorný koralový útes. Je to známe nálezisko druhohorných skamenelín. Viac podrobností o ňom si môžete prečítať tu.

Pôvodne bola prírodná pamiatka označená tabuľou so štátnym znakom, ten tu teraz nevidíme. Potešiteľné však je, že v lome nie je vysypaný žiadny odpad a celkovo to tu budí dojem poriadku. Vrstvy vápencovej horniny sú veľmi fotogenické. Po krátkom oddychu a občerstvení sa balíme a vraciame sa späť do Liptovskej Osady, aby sme mohli pokračovať ďalej údolím Revúcej.

334
Vrch Ostrô nad Bielym Potokom - rieka Revúca
opúšťa údolie a vteká do Liptovskej kotliny