Zbieranie minerálov

Trlenskou dolinou popod Šiprúň (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
17.5.2016

Do Trlenskej doliny máme z Ružomberka na skok. Je prístupná v zime, v lete, takže aj keď je príšerné počasie so zúrivým vetrom, dúfame, že pod ochranou mohutného Šiprúňa budeme môcť absolvovať peknú vychádzku.

Pôvodne smerujeme vyššie – chceme z Vlkolínca vyjsť na Vrchlúky a popod Sidorovo ku Krkavej skale. Hore na kopci je však taký vetrisko, že sa hneď vraciame do doliny. Auto nechávame na križovatke pod Vlčou skalou.

Kráčame okolo maštalí smerom na západ – pod Šiprúň. Dolina je už po pár sto metroch celkom úzka, na jej dne sa krčí niekoľko senníkov a zo dve chatky. Zmiešaný les nás obklopuje a keďže bučiny sú ešte bez listov, máme stále aké - také výhľady. Nad nami sa dvíha sedlo Vtáčnik, vyššie vľavo Šiprúnske sedlo.

Ideme po dobrej zvážnici, ktorá je označená cykloturistickými značkami. Kedysi – zamladi som po nej často jazdieval na horskom bicykli. Vedie popod Šiprúň a Polčíkovo a prechádza až na Jazierce. Aj bez bicykla sa dá prejsť ako celkom pekná túra.

Geologické podložie je pestré – miestami vystupujú kremence, kremité zlepence a pieskovce. Vyššie sú už dominantné vápence. Časť okolo Polčíkova už budujú dokonca žuly a granodiority.

Pomedzi stromy máme pekný výhľad na východ, návršie s Vlkolíncom a okolité hory. Ako stúpame vyššie a vyššie, tak vietor stále viac silnie, ale predsa len je tichší ako na Vlkolínci. Sivé oblaky letia nad nami. Príručný teplomer ukazuje 5 stupňov.

Mám pocit, že dcérka sa nejako striasa, začína aj drkotať zubami. Zisťujem, že mikinu nechala v aute, takže ak nechceme riešiť prechladnutie, musíme myslieť na návrat. Ale aj my, starší máme zimy a vetriska akurát dosť.

Vraciame sa zrýchleným pochodom do doliny a k autu. Celý čas sme sami, nestretávame ani nohu, len čakáme, kedy na nás vyskočí medveď. Ten má ale ešte asi na prechádzky dosť času. K autu prichádzame po dvoch hodinách dokonale vymrznutí, ale spokojní. Lúčime sa s Trlenskou dolinou a šup-šup do tepla domov.

Odkryv vo vápenci s radiolaritmi pri ceste na Vlkolínec

Pohľad na Vlkolínec z cesty popod Šiprúň. Vzadu vrch Sidorovo

Pohľad na hrebeň medzi Vtáčnikom a Šiprúňom

Dolná časť Trlenskej doliny, vzadu Nízke Tatry. V popredí travertínová Vlčia skala