Zbieranie minerálov

Oblazy (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
14.7.2017

Na Oblazy prichádzame zo severu, v smere od Hút. Tesne pred Oblazmi cesta mierne vystúpa na ľavý breh potoka a potom dosť strmo klesá ku križovatke nad mlynmi. Dva vodné mlyny stoja tesne pod miestom, kde sa spájajú doliny od Hút a Veľkého Borového. Tu sa v potokoch nazhromaždila voda ešte predtým, ako vteká do nepriechodnej tiesňavy.

Mlyny

Drevené mlyny stoja si sto metrov od seba. Viac o ich histórii sa dočítate napríklad tu: http://www.kvacany.sk/mlyny-oblazy.php . Prichádzame k nim zhora, prechádzame cez potok – chladíme si rozhorúčené nohy.

Pri hornom aj dolnom mlyne je ľudí ako múch. Je úžasné, ako to tu žije. Veľa počuť češtinu a poľštinu. Množstvo detí. Väčšina návštevníkov prišla od Hút. Dolný mlyn je dokonca funkčný, vodné koleso sa krúti a poháňa pílu na drevo. Staré remenice svištia vzduchom, cítiť vôňu oleja, dreva. Je úžasné, ako nadšenci dokázali oživiť už rozpadajúce sa stavby a vdýchnuť im nový život.

Hneď pod dolným mlynom Kvačianka vteká do neprístupnej tiesňavy. Neviem, či sa dá do nej vstúpiť, či ju je možné nejakým spôsobom prekonať. V každom prípade by som to ani neskúšal.

Výstup späť na Roháč

Oddýchnutí opúšťame Oblazy a strmým chodníkom sa štveráme na cestu, po ktorej sme už išli. Prichádzame na miesto pod Roháčom. Ďalej už sa vraciame po vlastných stopách. Ešte raz vstupujeme na vyhliadku. Máme šťastie v tom, že je tu teraz málo ľudí, takže sa tu môžeme dlhšie poobzerať. Hlbina pod našimi nohami, ticho doliny, vzdialené okno do Liptova. Tieto krásne spomienky si ukladáme do pamäti aj na foťáky a mobily.

Návrat

Schádzame po ceste do Kvačian. Davy turistov sú o niečo redšie. Je popoludnie, ľudia sa postupne vytrácajú, dolina si môže vydýchnuť. Na protiľahlom svahu na bielej vápencovej skale sa na nás pozerá prísna tvár Jánošíka.

Na parkovisku v ústí doliny si ešte dávame pauzu, poobzeráme suveníry a je čas na odchod. Dovidenia, milá Kvačianka.

Kvačianka v severnej časti

Potok

Most

Skalnatá cesta pred Oblazmi

Mlynské koleso

Horný mlyn

Medzi horným a dolným mlynom