Zbieranie minerálov

Rastislav Sabucha
18.9.2008

Stará Kremnička

Tretí deň návštevy Kremnice si chceme spraviť trochu pauzu, preto neplánujeme žiadnu náročnejšiu túru. Rozhodujeme sa poobede navštíviť jednu z lokalít výskytu limnokvarcitov na okraji Kremnických vrchov. Z ľahko dostupných výskytov je ku Kremnici najbližšie limnokvyrcitový lom pri Starej Kremničke.

Po pohodovom predpoludní sa na bicykloch spúšťame hlavnou cestou smer Žiar nad Hronom. Cesta nám trvá krátko – po dvadsiatich minútach sme pred cieľom. Cesta odbočuje na nenápadnú cestičku smerom k lomu. Tento je vzdialený niekoľko sto metrov od hlavnej cesty. Je však dokonale skrytý – vyhĺbený ako jama. Nevidíme nikoho, vyzerá to tu ako mesačná krajina. Odkladáme bicykle a púšťame sa prehliadať steny a dno lomu.

Chalcedón v limnokvarcite

Limnokvarcit je celistvá tvrdá homina s lastúrnatým lomom a s ostrými hranami. Je spravidla zvrstvený. Skladá sa zo zrnôčok chalcedónu a opálu mikroskopickej veľkosti. Farba je rôzna, najčastejšie biela a čiernosivá. Často obsahuje rastlinné zvyšky (stonky, konáriky a rastlinný detrit) močiarovitého charakteru. Vznikajú vyzrážaním oxidu kremičitého z horúcich prameňov v jazernom prostredí. Horúce pramene sú prejavy a dozvuky vulkanickej aktivity. Biele odrody obsahujú až 99% oxidu kremičitého. Zvetrávanie je len mechanické.

Tieto horniny sa vyskytujú v oblastiach, kde v mladších treťohorách prebiehal ryolitový vulkanizmus. Na Slovensku ich nájdeme v južnej časti Kremnických vrchov (Stará Kremnička), v Štiavnických, Slanských a Zemplínských vrchoch.

Po krátkej prehliadke vidíme, že najzastúpenejšie sú tu tri druhy limnokvarcitu:

1. čierny, sivočierny – kompaktný, takmer neobsahuje dutiny,

2. sivý, takmer modrý – veľmi často obsahuje dutiny s pekným obličkovitým chalcedónom,

3. svetlý, biely – podobne ako čierny neobsahuje dutiny.

Po tomto zistení prezeráme a snažíme sa roztĺkať hlavne sivé kamene. Ako čoskoro vidíme, je to činnosť neobyčajne ťažká a dosť nebezpečná – limnokvarcit sa štiepi veľmi ťažko, a keď tak na veľmi ostré úlomky, ktoré fŕkajú nebezpečnou rýchlosťou do tváre. Nasadzujem si staré lyžiarske okuliare, ktoré som si náhodou do Kremnice pribalil a rozbíjam kamene s nimi. Neľutujem, podchvíľou mi ívery cvengnú o plastové sklo.

Nachádzame veľmi pekné obličkovité chalcedóny. Ich farba má najčastejšie modrastá odtieň, často sú aj zelenkasté, biele, žltkasté, niekedy sivé alebo takmer čierne. Keďže vzoriek máme po necelej hodine habadej, vyberáme si tie najkrajšie a balíme ich do novín.

Okrem chalcedónov nachádzame často aj zaujímavé fosilizované stonky a iné pozostatky rastlín – limnokvarcit vznikal na dne jazera a často pochovával celú rastlinnú a živočíšnu ríšu. Bavíme sa o tom, že paleontológovia a rôzni „skamenelinári“ sem asi chodia tiež dosť často.

Vo výbornej nálade opúšťame lom a vraciame sa na štátnu cestu. Návrat do Kremnice nám trvá dlhšie, stúpanie s naloženými ruksakmi nás trochu brzdí ale prichádzame do mesta akurát včas na to, aby sme stíhali príma večeru, tento raz nie v Jeleňovi ale v noblesnej reštaurácii na námestí v Kremnici. Veď si to hádam zaslúžime...