Zbieranie minerálov

Paradajz – Rosniarky (1. časť)
zdroj: Rastislav Sabucha
1.11.2015

Túru na Paradajz začíname v sedle Červená studňa, kam prichádzame autom z Krupiny. Je skoré predpoludnie, nádherné počasie nám praje. V sedle stoja okrem nášho ešte dve autá – sezóna sa ani zďaleka nerozbehla.

Po žile Terézia

Nechávame teda autíčko pri turistických smerovkách a zčíname pešiu púť. Prechádzame prvé metre. Vedie nás náučný chodník po žile terézia – teda vlastne v tejto časti cesta. Nad nami je zalesnený Paradajz. Smerom na východ máme od začiatku krásny výhľad. Vchádzame do smrekovcového lesíka – otvára sa nám pomedzi stromy krásna vyhliadka dolu na Banskú Štiavnicu.

Po ďalších pár sto metroch prichádzame na prvé rázcestie – vľavo vedie cestička k tajchu Ottergrund. My odbočujeme doprava. Stúpame už strmšie riedkym lesíkom. Hustá lieština bola pred krátkym časom vypílená, takže je všade plno konárov.

Paradajz

Prichádzame k ďalšej križovatke. Odbočujeme strmo vpravo. Záverečný výstup na vrchol Paradajzu je príkry, plný preliezania kmienkov a konárov popadaných cez chodník. Prichádzame na vrchol. Je zarastený mladinou, výhľad len veľmi obmedzený smerom na juh. Pokračujeme po plochom hrebienku, míňame vypálenú plôšku a prechádzame na západný svah. Ešte pár sto metrov zostupu, kľučkovania pomedzi stromy a prichádzame nad Zadné Rosniarky.

Až doteraz sme kráčali sami, tu stretávame prvé skupinky turistov. Väčšina prichádza tiež z Červenej studne, ale kráča po ceste – trasou náučného chodníka Geoparku.

Predné Rosniarky

V družnej debate s okoloidúcimi prichádzame na Predné Rosniarky. Tu nás očakáva známy panoramatický výhľad na takmer celé Štiavnické vrchy. Vzadu na východe vidieť Poľanu, na severe Kremnické vrchy, Veľkú Fatru aj Nízke Tatry. Na juh vidieť až po maďarské pohorie za Ipľom.

Trošku študujem náučné geologické panoramatické panely. Jeden z nich je silne poškodený, vytrhnutý z podstavca a prevrátený. Je možné že ho zničil silný vietor. Ale vidieť, že vonkajšia expozícia – ukážky hornín aj panely budú čoskoro potrebovať renováciu.

Turistov je tu skutočne požehnane. Mladšia dcérka debatuje s dvomi holandskými návštevníkmi – jazyková bariéra neexistuje :-) Robíme si vrcholový piknik, ja trošku fotografujem. Prichádzajú prvé oblaky – vítame ich ako príjemné osvieženie. Po polhodine na vrchole začíname návrat.

Späť na Červenú studňu

Vraciame sa najskôr na Zadné Rosniarky, potom zostupujeme lesom. Za polhodinu sme späť na Červeneju studni, kde náš výlet končí.

Šobov

Glanzenberg, vzadu východná časť Štiavnických vrchov